Domeny EMD update, jak poprawić pozycję


Domeny EMD (Exact Match Domains) to domeny zawierające dokładne anchory wyszukiwane w nazwie, np. esperal-warszawa.com.pl. Taką domenę można zarejestrować za niewielką opłatą, natomiast na ryku wtórnym osiągają one nieraz ogromną wartość. Analizując ceny sprzedaży najdroższych domen światowych, które były sprzedane za kilkanaście do 30 milionów $,stwierdzamy, ze większość z nich to EMD. Dobrym przykładem z polskiego podwórka jest domena opony.pl zakupiona w 2010 roku za ok. milion złotych. Posiadanie takich domen jest dla wielu firm dowodem prestiżu. Są one kojarzone z marką, łatwe do zapamiętania, generują duży ruch spoza wyszukiwarek.Takie nazwy miały też dotychczas olbrzymie znaczenie w SEO. Samo EMD zapewniało wyższe pozycje w wyszukiwarkach, słowo kluczowe w nazwie domeny było ważnym czynnikiem in plus w algorytmie Google.
A tu nagle Matt Cutts, szef SQT Google, oznajmia na Twitterze:

Następnie  niektórzy właściciele EMD obserwują znaczne spadki pozycji dla swoich serwisów w wyszukiwarce Google. Zjawisko to dobrze obrazuje wykres pochodzący z systemu Mozcast, który pokazuje nam zmiany pozycji w Top10 dla domen EMD.com

Jak widać, kłopoty dotknęły ponad 10% stron, co daleko przewyższa zapowiadane przez Google 0.6%.
Oczywiście na blogach pozycjonerów i stronach związanych z SEO zawrzało. Część z tych domen przynosiła duże dochody właścicielom. Jednak analizując wpisy dochodzimy do wniosku, że spadek rzeczywiście dotyczył stron o niskiej jakości, prze-optymalizowanych, gdzie dokładnie dopasowane słowa kluczowe występowały w nazwie, tytule, opisie, nagłówkach H1, a pozostała jakość treści była słaba. Również profil linków tych serwisów był słabszy niż pozostałych w TOP10, wynika z tego, że swoją pozycję w wyszukiwarce zawdzięczały głównie słowom kluczowym w nazwie.
Uważam za konieczne przytoczyć tu również fakt, że ucierpiały też pozycje stron zawierające w nazwie przybliżone słowa kluczowe do poszukiwanych(PMD). Analiza wskazuje, ze nawet bardziej niż wspomniane dokładne przypasowane.

Natychmiast też pojawiły się liczne porady jak wyjść z tego specyficznegofiltra, jak wrócić na utracone pozycje.

Oto najczęściej powtarzające się zalecenia:

Wnioski: prawdopodobnie domeny EMD nadal utrzymają sporą wartość materialną, są jak inwestycje, dziś ich zarejestrowanie(tych jednowyrazowych) jest praktycznie niemożliwe, choć na pewno ich wartość SEO zmalała. Trudno jednoznacznie powiedzieć czy i w jakim stopniu są premiowane przez algorytm. Ja uważam, że tak. Sam posiadam kilka EMD, ucierpiała tylko jedna z rozszerzeniem com.pl, z topów wypadła poza 200, jednak bez dodatkowych działań wróciła po miesiącu na 14 pozycję.
W trakcie pisania tego tekstu korzystałem z: seo-tips-on-click.blogspot.com, www.seomoz.org, www.seobook.com, www.standingdog.com, eliotsblog.com, www.dnjournal.com, www.hmtweb.com, www.webmasterworld.com


Kategoria: Off page SEO


Napisz odpowiedź lub dodaj komentarz